Ажиматова Элмира Жумабаевна

КЫРГЫЗ РЕСПУБЛИКАСЫНЫН БИЛИМ ЖАНА ИЛИМ МИНИСТРЛИГИ

ОШ МАМЛЕКЕТТИК УНИВЕРСИТЕТИ

ПЕДАГОГИКА, ПСИХОЛОГИЯ ЖАНА ДЕНЕ ТАРБИЯ ФАКУЛЬТЕТИ

“Макулдашылды”

Педагогика жана денетарбия фак.

Методикалык кеёешинин төрайымы:

Ажиматова Э.Ж. ______________

“Бекитемин”

кафедранын “___”_______20_

отурумунун №__протоколунда.

Каф.башчысы: Шайимкулова М.А.

___________ ______________

“Математика” дисциплинасы боюнча 550700 - Педагогика (Башталгыч билим берүүнүн педагогикасы жана методикасы профили) багытында окуган күндүзгү окуу бөлүмүнүн студенттери үчүн

СТУДЕНТТЕРДИ ОКУТУУНУН ПРОГРАММАСЫ

(Syllabus)

Окутуунун формасы: күндүзгү

Бардык кредиттер – 2 , 1- курс, 1-семестр

Жалпы саат - 60 саат , анын ичинен:

аудиториялык – 30с (лекция – 18с, практикалык саб. –12с.);

СӨАИ - 30саат.

Аралык текшерүүлөрдүн саны (АТ) – 2, экзамен - I семестр

Окутуучу жөнүндө маалымат: ага окутуучу Ажиматова Э.Ж.

Кафедрасы: Башталгыч билим берүүнүн теориясы жана методикасы.

Кабинет: 223

Байланыш үчүн маалымат: Телефон: уюлдук (0770) 52 05 06

Электрондук адрес: ajimatovae@mail.ru

Кафедрада иштөө режими: Дүйшөмбү – Ишемби. Саат 8.00. – 17.00.

2022-2023- окуу жылы, I семестр.

1. Дисциплинанын максаты: Дисциплинанын окутуунун максаты – математикалык түшүнүктөрдү реалдуу чыныгы дүйнөнү таанып-билүүнүн негизги аспаптарынын бири катары калыптандыруу; ой жүгүртүүнүн математикалык жана алгоритмдик стилин өнүктүрүү; студенттердин математикалык маданиятын өнүктүрүү; мамстандарт боюнча дисциплинанын мазмунун милдеттүү түрдө үйрөнүү.

2. “Математика” дисциплинасын өздөштүрүү процессинде калыптануучу компетенциялар окутуунун натыйжалары.

Калыптануучу компетенциялар

ЖК-3. Математикалык табигый, маданий социалдык- гуманитардык илимдердин базалык жоболорун пайдалануу менен окуу жетишкендиктерин баалоого жана мониторинг өткөрүүгө, билим берүүнүн натыйжаларын прогноздоого жөндөмдүү;

ЖК-5. Маалыматты кабыл алууга, жалпылоого жана анализдөөгө, максатты коюуга жана ага жетүүнүн жолдорун тандоого жөндөмдүү

КК-17. Окуучуларды теманын үстүндө өз алдынча, түрдүү информациялык булактарын пайдалануу менен рационалдуу пайдаланууга үйрөнөт (китептер, журналдар, ММК, интернет ресурстары)

Окутуунун натыйжалары:

- Математика курсунун түшүнүктөрүн билет; (ЖК-3)

- Окуу жетишкендиктерин баалоого жана мониторинг жүргүзүү жөндөмүнө ээ болот; (ЖК-3)

- Практикалык маселелерди чыгарууну аткара алат; (ЖК-3)

- Студенттер маалыматты жалпылоону жана анализдөөнү билет (ЖК-5);

- Практикалык маселелерди чыгарууда, туура чечим кабыл алууда максатты коё билет жана ага жетүүнүн жолдорун тандай алат (ЖК-5).

- Студенттер теманы өздөштүрүүдө түрдүү информациялык булактарды жана заманбап маалыматтык технологияларды пайдалана алат (КК-17)

- Өз алдынча изденүү жөндөмдүүлүгүнө ээ болот. (КК-17)

3. Пререквизиттер:

Ø Мектептин математика курсу;

Ø Алгебра жана анализдин башталышы

4. Постреквизиттер:

Ø Башталгыч класстарда маселе иштөөнүн практикуму

Ø Математиканын башталгыч курсунун теориялык негиздери;

Ø Математиканы окутуунун теориясы жана методикасы;

5. “Математика” дисциплинасы нын технологиялык картасы.

Модул-дар

Баары

Лекция

Практика

СРС

АТ

ЖТ

Балл

Ауд.

СРС

саат

балл

саат

балл

саат

балл

АТ- I

15

15

10

4

6

10

16

6

10б

30

АТ- II

15

15

8

4

6

10

14

6

10б

30

ЖТ

40б

40

Баары

30с

30с

18

8

12

20

30

12

20б

40б

100б

60с

6. “Математика” дисциплинасы боюнча баллдарды чогултуу картасы.

Темалардын аталышы

Лекц.

Прак.

СӨИ

АТ

Жалпы

саат ы

упай

саат ы

упай

сааты

упай

упай

упай

1-модуль

1.

Көптүк түшүнүгү. Көптүктүн берилиш жолдору.

-

2

1

2

5

2.

Көптүктүн үстүнөн жүргүзүлүүчү амалдар. Эйлер – Венндин диаграм-ры

1

2

2

2

7

3.

Функция.

1

2

1

2

6

4.

Туунду. Туундуну эсептөө эрежелери

1

2

1

2

6

5.

Анык эмес жана анык интеграл

1

2

1

2

6

2-модуль

6.

Комбинаторикалык маселелер жөнүндө түшүнүк. Сумма жана көбөйтүндү эрежеси.

1

3

2

3

9

7.

Комбинаториканын негизги формулалары.

1

3

2

3

9

8.

Ыктымалдыктар теориясы

1

2

1

2

6

9.

Математикалык статистика

1

2

1

2

6

Аралык текшерүү №1, №2

60

Жыйынтык текшерүү

40

Жалпы :

32с

28с

20б

60с

12б

20б

100б

7. Дисциплинасынын кыскача мазмуну

Математиканын өнүгүү тарыхы, анын тармактары. Көптүктөр түшүнүгү, көптүктөрдүн берилиш жолдору.Көптүктөрдүн арасындагы катыштар.Функция жөнүндө түшүнүк. Функциянын берилиш жолдору. Туундунун жалпы аныктоосу. Туунду эсептөөнүн эрежелери. Татаал функциянын туундусу. Анык эмес интеграл жана анын касиеттери. Анык эмес интегралды эсептөө эрежелери. Аныкталган интеграл. Ньютон – Лейбництин формуласы. Комбинаторикалык маселелер жөнүндө түшүнүк. Сумма эрежеси. Көбөйтүндү эрежеси. Кайталануучу орундаштыруулар. Кайталанбоочу орундаштыруулар. Топтоштуруулар. Топтоштуруулардын касиеттери. Ыктымалдык теориясынын алгачкы түшүнүктөрү: окуялар, ыктымалдык, ыктымалдыктын аныктоолору. Математикалык статистика түшүнүгү. Статистикалык диаграммалар, полигон жана гистограмм. Арифметикалык орточо мани. Талдоонун орточо мааниси. Мода, медиана жана арым түшүнүктөрү

8. 1. Дисциплинанын лекциялык сабактары боюнча календардык-тематикалык планы.

Теманын номери жана аталышы

Калыпт . к омпет .

Ү йрөнүлүүчү маселелердин аталышы

сааты

адабияттар

окут. техн-ры

жума

1.

Көптүк түшүнүгү. Көптүктүн берилиш жолдору.

ЖК-3,

КК-17

1.Көптүктөр түшүнүгү.

2.Көптүктөрдүн берилиш жолдору.

3.Көптүктөрдүн арасындагы катыштар.

2

[1,2,3,5,6]

МЧ, СО, ПЛ

1

2.

Көптүктүн үстүнөн жүргүзүлүүчү амалдар. Эйлер – Венндин диаграммалары

ЖК-5,

КК-17

1.Эйлер-Венндин диаграммалары.

2.Көптүктөрдүн үстүнөн жүргүзүлүүчү амалдар

3.Толуктооч көптүктөр.

2

[1,2].

СО, КЛ, КТЧ, С

2

3.

Функция.

ЖК-3,

ЖК-5

1.Функция жөнүндө түшүнүк.

2.Функциянын берилиш жолдору.

3.Функциянын аналитикалык түрдө берилиши.

4.Функциянын таблицалык түрдө берилиши

2

[1,2].

МЧ, МЛ, ДБТ, С

2

4.

Туунду. Функциянын дифференциалы

ЖК-3,

ЖК-5

1.Туундунун жалпы аныктоосу.

2.Материалдык точканын ылдамдыгы жөнүндөгү маселе

3. Туунду эсептөөнүн эрежелери

4. Татаал функциянын туундусу

2

[2,3,4,13]

СО, КЛ, С

3

5.

Анык эмес жана интеграл

ЖК-3, ЖК-5

1.Анык эмес интеграл жана анын касиеттери. Анык эмес интегралды эсептөө эрежелери. Аныкталган интеграл. Ньютон – Лейбництин формуласы.

2.Аныкталган интегралдын геометриялык мааниси.

3.Аныкталган интегралдын эң жөнөкөй касиеттери

2

[2,3,13]

СО, МЛ, С

4

6.

Комбинаторикалык маселелер жөнүндө түшүнүк. Сумма эрежеси. Көбөйтүндү эрежеси

ЖК-3, КК-17

1.Комбинаторикалык маселелер жөнүндө түшүнүк

2.Сумма эрежеси .

3.Көбөйтүндү эрежеси

4.Көбөйтүндү эрежесине карата түрдүү мисалдарды чыгаруу.

2

[6,8]

ПЛ, СО, МЧ,

9

7.

Комбинаториканын негизги формулалары. Орундаштыруулар Орун алмаштыруулар Топтоштуруулар

ЖК-3, ЖК-5

1.Кайталануучу орундаштыруулар

2.Кайталанбоочу орундаштыруулар

3.Кайталануучу орун алмаштыруулар

4.Кайталанбоочу орун алмаштыруулар

5.Топтоштуруулар

6. Топтоштуруулардын касиеттери

2

[2,3, 13]

ПЛ, КТЧ, МЧ,С

10

9.

Ыктымалдыктар теориясы

ЖК-5, КК-17

Ыктымалдык теориясынын алгачкы түшүнүктөрү:

-окуялар

-ыктымалдык

-ыктымалдыктын аныктоолору

2

[9,11,12]

ПЛ, КТЧ, СО

11

11.

Математикалык статистика

ЖК-5, КК-17

1.Математикалык статистика түшүнүгү.

2.Статистикалык диаграммалар, полигон жана гистограмм.

3.Арифметикалык орточо маани, талдоонун орточо мааниси, мода, медиана жана арым түшүнүктөрү

2

[8,11]

ПЛ, КТЧ, СО

12

8.2. Дисциплинанын практикалык сабактары боюнча календардык-тематикалык планы.

Теманын номери жана аталышы

Калыпта

нуучу компет-р

Практикалык сабакта үйрөнүлүүчү маселелердин мазмуну

сааты

Адабият тар

окут. техно-ры

жума

1.

Көптүк түшүнүгү. Көптүктүн берилиш жолдору.

ЖК-3, КК-17

1.Көптүктөр түшүнүгү.

2.Көптүктөрдүн берилиш жолдору.

3.Көптүктөрдүн арасындагы катыштар.

2

[1,3,5,6]

МЧ, СО,

Т

5

2.

Көптүктүн үстүнөн жүргүзүлүүчү амалдар. Эйлер – Венндин диаграммалары

ЖК-3, КК-17

1.Эйлер-Венндин диаграммалары.

2.Көптүктөрдүн үстүнөн жүргүзүлүүчү амалдар

3.Толуктооч көптүктөр.

2

[1,2]

СО, ЧИА,ТМ

5

3.

Функция.

ЖК-3, ЖК-5

1.Функция жөнүндө түшүнүк.

2.Функциянын берилиш жолдору.

3.Функциянын аналитикалык түрдө берилиши.

4.Функциянын таблицалык түрдө берилиши

2

[1,2]

МЧ, СО, С

6

4.

Туунду. Функциянын дифференциалы

ЖК-3, ЖК-5

1.Туундунун жалпы аныктоосу.

2.Материалдык точканын ылдамдыгы жөнүндөгү маселе

3. Туунду эсептөөнүн эрежелери

4. Татаал функциянын туундусу

2

[2,3,4,13]

СО, ЧТ, Т, ТМ

7

5.

Анык эмес жана анык интеграл

ЖК-3, ЖК-5

1.Анык эмес интеграл жана анын касиеттери

2. Анык эмес интегралды эсептөө эрежелери. Аныкталган интеграл. Ньютон – Лейбництин формуласы.

3.Аныкталган интегралдын геометриялык мааниси.

4.Аныкталган интегралдын эң жөнөкөй касиеттери.

2

[2,3,

13]

СО, ЧТ, Т, ТМ

7

6.

Комбинаторикалык маселелер жөнүндө түшүнүк. Сумма эрежеси. Көбөйтүндү эрежеси

ЖК-3, КК-17

1.Комбинаторикалык маселелер жөнүндө түшүнүк

2.Сумма эрежеси

3. Көбөйтүндү эрежеси

4.Көбөйтүндү эрежесине карата түрдүү мисалдарды чыгаруу.

2

[6,8]

СО, ЧТ, КТЧ

13

7.

Комбинаториканын негизги формулалары. Орундаштыруулар Орун алмаштыруулар Топтоштуруулар

ЖК-3, ЖК-5

1.Кайталануучу орундаштыруулар

2.Кайталанбоочу орундаштыруулар

3.Кайталануучу орун алмаштыруулар

4.Кайталанбоочу орун алмаштыруулар

Топтоштуруулар

5. Топтоштуруулардын касиеттери

2

[2,3,

13]

СО, ЧТ, КТЧ,ТМ

14

8.

Ыктымалдыктар теориясы

ЖК-5, КК-17

Ыктымалдык теориясынын алгачкы түшүнүктөрү:

-окуялар

-ыктымалдык

-ыктымалдыктын аныктоолору

2

[9,11,

12]

МЧ, СО, ЧИА

16

9.

Математикалык статистика. Арифметикалык орточо маани, мода, медиана жана арым түшүнүктөрү

ЖК-3

ЖК-5, КК-17

1.Математикалык статистика түшүнүгү.

3.Статистикалык диаграммалар, полигон жана гистограмм.

2

[8,11]

МЧ, СО, ЧТ

16

Студенттердин өз алдынча иштеринин графиги.

Тапшырмалардын аталыштары,

адабияттар

сааты

Аткаруу формасы

Макс.

балл

Аткаруу мөөнөтү

1.

№1 СӨИ. Математиканын өнүгүү тарыхы.

1)Математиканын өнүгүү тарыхын изилдөө. 2)Студенттердин математика илиминин келип чыгуу. 3)Этаптарындагы өнүгүү жолдорун көрсөтүп берүү.

Адабияттар:

Негизги: [12,13]. Кошумча: [16].

2

Презентация

0,5балл

1-жума

2.

Эйлер-Венндин диаграммалары

Көптүктөрдүн арасындагы катыштар, көптүктөрдүн үстүнөн жүргүзүлүүчү амалдарды Эйлер-Венндин диаграммалары менен аткаруу

4

Мисалдар топтомун чыгаруу

1

1-2-жума

3

Көптүктөрдүн декарттык көбөйтүндүсү.

Көптүктөрдүн үстүнөн жүргүзүлүүчү амалдарды жана декарттык көбөйтүндүсүн табуу.

Адабияттар:

Негизги: [1,3]. Кошумча: [14,18].

4

Доклад жазуу, мисалдар иштөө.

0,5

2-5-жума

4

Көптүктөр жана функциялар.

Математикада көптүктөр теориясынын негизги орунду ээлегенин жана анын функцияны түзүүдөгү колдонулушун

маани-маңызын ачып берүү.

Адабияттар:

Негизги: [1,3]. Кошумча: [14,18].

2

Доклад жазуу.

0,5

2-5-жума

5

Функциялар.

Функциянын аныкталуу областын жана маанилеринин областын табуу. Функцияны изилдөө

2

Мисалдар топтомун иштөө

0,5

2-5-жума

6

СӨИ . Удаалаштыктар. Пределдер.

1)Сан удаалаштыгы. 2)Арифметикалык жана геометриялык прогрессиялар..

3)Пределдер.

Адабияттар:

Негизги: [1,2]. Кошумча: [3,10].

4

доклад жасоо

1

3-6-жума

7

Туунду жана анын функцияны изилдөөдө колдонулушу.

1)Туунду түшүнүгү. 2)Функциянын изилдениши(монотондуулугу, өсүүсү, кемүүсү ж.у.с.).3)Функцияны изилдөөдө туундунун колдонулушу.

Адабияттар:

Негизги: [1,6]. Кошумча: [10,18]

4

Реферат жазуу.

1

3-6-жума

8

Анык эмес интеграл.

Анык эмес интегралды табуу эрежелерине карата мисалдар иштөө

Адабияттар:

Негизги: [6,10]. Кошумча: [12]

4

Мисалдар топтомун иштөө

0,5

4-7-жума

9

Анык интегралдын колдонулушу

2

Баяндама

0,5 4-7-жума

1-модуль

28с

6 балл

8-жума

10

Комбинатор-лык маселелерди чыгаруу.

Сумма эрежесине карата мисалдар иштөө

4

Мисалдар иштөө

0,5

9-13-жума

11

Көбөйтүндү эрежесине карата мисалдар иштөө

4

Мисалдар иштөө

0,5

9-13-жума

12

Орундаштырууларга карата мисалдар иштөө

4

Мисалдар иштөө

1

10-14-жума

13

Орун алмаштырууларга карата мисалдар иштөө

4

Мисалдар иштөө

1

10-14-жума

14

Топтоштурууларга карата мисалдар иштөө

4

Мисалдар иштөө

1

11-15-жума

15

Ыктымалдыктар теориясы.

Ыктымалдыктар теориясынын түзүлүшү жана келип чыгуу тарыхы.

Адабияттар:

Негизги: [1,11]. Кошумча: [24,25]

4

Баяндама

1

11-15-жума

16

Статистика жана математикалык статистика.

Адабияттар:

Негизги: [1,12]. Кошумча: [23]

4

Баяндама

0,5

12-16-жума

17

Арифметикалык орточо маани, талдоонун орточо мааниси, мода, медиана жана арымды табууга карата мисалдар иштөө Адабияттар:

Негизги: [1,11]. Кошумча: [24,25]

4

Мисалдар иштөө

0,5

12-16-жума

2- модул

32с

6 балл

16-жума

9. Курстун окуу-методикалык жактан камсыздалышы

Адабияттар:

1.Айылчиев А.А.Математика. – Ф., 1976.

2.Баврин И.И. Высшая математика. – М., 1980.

3.Сопуев У. А. Жогорку математика. –Ош 2016

4.Ж. Саламатов, М.Жураев, Т.Аманкулов. Алгебра жана анализдин башталышы –Б., Aditi2009. 184 бет

5.К. Байгазиев Арифметикалык амалдарды көптүктөр теориясы менен негиздөө. –Ош:2012.

6.К Байгазиев Комбинаториканын элементтери. –Ош: 2016.

7.К.М. Төрөгельдиева Орто мектепте матиматиканы окутуунун теориясы. –Б.: 2006

8.М.Ш. Шакирова, Г.С. Абдугулова, К.А. Акбаева ж.б. Математика –Ош 2001

9.Соколов Г.А. и др. Теория вероятностей. – М., 2005.

10.Стойлова Л.П. Математика. - М., 1999

11.Кремер Н.Ш. Теория вероятностей и математическая статистика. – М., 2000.

12.Раев К., Кожамбердиева М. Ыктымалдыктар теориясы. – Ош, 2005.

13.Шипачев В.С. Высшая математика. – М., 1985.

10. Баалар боюнча маалымат

Рейтинг (упайлар)

Баанын тамга түрүндө берилиши

Баанын сандык эквиваленти

Салттуу система боюнча баалар

87 – 100

А

4,0

эң жакшы

80 – 86

В

3,33

жакшы

74 – 79

С

3,0

68 -73

D

2,33

канааттандырарлык

61 – 67

Е

2,0

31-60

FX

0

канааттандырарлык эмес

11. Упайларды коюунун саясаты.

Студент сабактардын бардык түрлөрүбоюнча упайларды чогулта алат. Лекция жана практикалык сабактарда – активдүүлүгү үчүн, катышуусу жана конспектилеринин болушуна карап тиешелүү упайларды алышат. Рубеждик контролдо – максимум 10 балл тест үчүн же жазуу жүзүндөгү жообу үчүн, СРСти аткаргандыгы үчүн – план боюнча өзүнчө упайлар коюлат.

Билимди баалоонун критерийлери:

Күнүмдүк сабакта жана учурдагы баалоонун критерийлери:

«канааттандырарлык эмес» - деген баа:

темага берилген баллдын 1∕4 бөлүгү берилет, эгерде:

  • Студент курстунтерминдеринэске тута албасажанаайтыпбербесе;
  • Студент алганбилиминдемонстрациялайалбаса;
  • Негизгибилим, билгичтик, көндүмдөргөээболбосо;
  • Негизиненжоопканааттандырарлыкэмесмүнөздүкамтыса;

«канааттандырарлык» - деген баа:

темага берилген баллдын 1∕2 бөлүгү берилет, эгерде:

· Студент курстун терминдерин жана түшүнүктөрүн ачып көрсөтсө;

· Студент алганбилиминдемонстрациялайалса;

· Негизгибилим, билгичтик, көндүмдөргөээболсо;

  • Негизиненжоопжемиштүүмүнөздүкамтыса;

«жакшы» - деген баа:

темага берилген баллдын 3∕4 бөлүгү берилет, эгерде:

· «канааттандырарлык» - деген баалоонун критерийлериндеги жоопторго кошо төмөнкүлөрдү толуктай алса:

· Жоопторунда салыштыруулар, фактыларды, көрүнүштөрдү так ачып бере алса;

· Студент теориялыкбилимдердипрактикалыкмүнөздөдемонстрациялайалса (мисалдардыкелтиреалса);

  • Өзүнүнмаалыматтарынадалилдердикелтиреалса;

«эң жакшы» - дегенбаа:

темага берилген баллдын толугу менен берилет, эгерде:

· «жакшы» - деген баалоонун критерийлериндеги жоопторго кошо төмөнкүлөрдү толуктай алса:

  • Предметтиничкижанасырткыбайланыштарыначыпкөрсөтсө;
  • Негизгижанакошумчаадабияттарданалганбилимдеринкорсотоалса;

2. Аралык текшерүүнү баалоонун критерийлери:

1- Аралыктагы текшерүү 10 суроодон турган тесттик тапшырмаларды аткаруу менен 10 балл берилет, ага учурдагы текшерүүнүн жыйынтыгы 20 балл кошулуп жалпы 30 баллды түзөт;

2- Аралык текшерүүнү баалоо учурдагы текшерүүдөн алынган баллга (20 баллга) атайын ажыратылган 10 баллга билет түзүү менен оозеки жана жазма түрүндө алынат:

1-суроо теориялык бөлүк- 3балл,

2-суроо практикалык бөлүк-5балл,

3-суроо уй тапшырмасына 2 балл

3. Жыйынтык текшерүүнү баалоонун критерийлери:

Жыйынтыктоочу текшерүү (сынак). Сынак баасынын шкаласы: Жыйынтыктоочу текшерүү сынак түрүндө өтөт. Жыйынтыктоочу текшерүү үчүн жетишүүнүн максималдуу көрсөткүчү 40%ды (40 баллды) түзөт.Сынак оозеки жана жазуу түрүндө алынат, 3 суроодон турган билеттер алдын - ала түзүлүп, кафедрага талкууга коюлуп, кафедранын отурумунун чечими менен бекитилет:

1-суроо теориялык бөлүк- 10балл,

2-суроо практикалык бөлүк-20балл,

3-суроо СӨИ тапшырмасына 10 балл

12. Курсту окутуу саясаты:

Окуу процессиндеги бардык студенттер төмөнкүдөй билим, билгичтик, көндүмдөргө ээ болууга тийиш:

  • Окуу процессине активдүү катышуу;
  • Тапшырманы өз убагында аткаруу;
  • Чыдамдуу, ачык-айрым жана боорукер болуу;
  • Тиешелүү предметтерге үзгүлтүксүз катышуу;
  • Практикалык иштерин кемчилдиксиз аткаруу;
  • Мамлекеттик саясатка кийлигишпөө;
  • Окуу процессиндеги көргөзмөлөргө баш ийүү;
  • Этикалык жана эстетикалык жүрүм-турумду тура алып жүрүү;
  • Студенттик абройго ээ болуу;
  • Чыныгы инсан болуп калыптануу;
  • Тандаган адистигинин чебери болуу;
  • Динин, тилин, адебин, салт-санаасын алмаштырбоо;
  • Ар түрдүүжөндөмдүүлүккө ээ болуу;

Төмөндөгүлөргө жол берилбейт:

· Сабакка кечигүүгө, сабактан кетип калууга;

  • Плагиатка (көчүрүпалуу) жана алдоого жол бербөөгө милдеттүүлүк;
  • Сабак учурундауюлдук телефонду колдонууга;
  • Берилген тапшырмаларды кечигип тапшырууга;
  • Университеттин жана колледждин жоболоруна баш ийбөөгө;
  • Маанисиз суроолордун кучагында калууга;
  • Окууга болгон кайдыгер мамилеге;